Kofein: da li je štetan, koliko ga ima u kafi i enegretskim pićima?

Sve o kafi i kofeinu

Kofein je prirodni stimulans koji se može pronaći u zrnima kafe, zrnima kakaa i listovima čaja.
Njegova upotreba u medicinske svrhe traje već hiljadama godina, od vremena kada su plemena Afrike i Južne Amerike koristila zrna kafe i kakaa, pa sve do današnjih dana, kada se kofein može naći i u lekovima protiv bolova.

Često se misli da se kofein nalazi samo u kafi i čaju, ali zapravo je veoma rasprostranjen i može se pronaći u analgeticima, energetskim napicima i drugim vrstama napitaka.

Da li je kofein štetan ili koristan za organizam?

Kofein ima različite efekte na naš organizam.
Kao supstanca, kofein može imati i pozitivne i negativne efekte, pri čemu su mnogi problemi povezani sa njegovom upotrebom rezultat neumerenog konzumiranja.

Jedan od negativnih efekata kofeina je njegov potencijalno opasan uticaj na osobe koje pate od hipertenzije, tj. povišenog krvnog pritiska. Kofein sužava krvne sudove, što može dovesti do ubrzanog rada srca.

Sa druge strane, umerena upotreba kofeina može imati brojne prednosti.
Na primer, kofein pojačava prirodnu aktivnost dopamina u mozgu, odnosno povećava broj receptora za koje dopamin može da se veže, što čini da se osećamo veselo i budno.
Nema sumnje da nam kofein daje energiju i da neki neki ljudi upravo zbog kofeina ili kafe kažu da se ne osećaju živim, dok ne popiju prvu kafu.

Kofein je često sastavni deo sportskih napitaka i koristi se kako bi se poboljšale atletske performanse i koordinacija budući da deluje kao stimulans centralnog nervnog sistema. Takođe, može doprineti poboljšanju kognitivnih sposobnosti.

Važno je napomenuti da veće količine kofeina mogu uticati na organizam slično kao što to čini stres.
S obzirom na to da moderni način života već dovodi do povećanog nivoa stresa, prekomerna konzumacija kofeina može dodatno povećati taj nivo.

Dakle, kofein može imati pozitivne i negativne efekte na naš organizam. Ključno je konzumirati ga umereno kako bismo izbegli eventualne negativne posledice.

Kofein: čemu služi i koliko ga ima u kafi

Koja je preporučena dnevna doza i koliko kofeina ima u kafi, čaju i energetskim pićima?

Važno je imati na umu da se individualna osetljivost na kofein može razlikovati, samim tim i efektivna i bezbedna doza.
Prema većini medicinskih izvora, doza od 400 mg kofeina dnevno se smatra prihvatljivom i bezbednom za većinu zdravih odraslih osoba.

Kafa:

Espresso (30 ml): 63 mg
Turska kafa (240 ml): 90 mg
Filter kafa (240 ml): 95 mg
Kafa sa ukusom (240 ml): 30-60 mg
Instant kafa (240 ml): 30-60 mg

Čaj:

Crni čaj (240 ml): 25-48 mg
Zeleni čaj (240 ml): 25-29 mg
Voćni i ostali biljni čajevi: obično nemaju kofeina ili sadrže zanemarljive količine

Energetska pića:

Red Bull (250 ml): 80 mg
Monster (240 ml): 86 mg
Rockstar (240 ml): 160 mg

Gazirani napici:

Coca-Cola (355 ml): 34 mg
Pepsi (355 ml): 38 mg

Kofein je poznat kao diuretik koji podstiče povećano izlučivanje tečnosti iz organizma.
Kada konzumirate kofein, preporučuje se da pijete i dovoljne količine vode kako biste nadoknadili gubitak tečnosti izazvan diuretičkim dejstvom kofeina.
Npr. uz svaku šollu kafe ili enegestkog napitka popijte još jednu ili dve velike čaše vode, da bi sprečili dehidriranost i negativno dejstvo kofeina.

Iako je kofein blagi diuretik, treba imati na umu da ne može efikasno rešiti probleme zadržavanja vode u telu.

Kafa ujutru ili uveče?

Kada piti kafu?

Kada je preporučljivo piti kafu ili napitke sa kofeinom varira od osobe do osobe i zavisi od individualnih tolerancije na kofein.

Generalno, preporučuje se izbegavanje konzumiranja kofeina kasno popodne i uveče kako ne bi ometali kvalitet sna.

Ako želite da se razbudite, preporučuje se da popijete kafu nakon doručka.
Ukoliko rano ne doručkujete, preporučuje se da prvo popijete barem dve velike čaše vode, sačekate 10-20 minuta, a zatim možete popiti kafu.

5 4 glasovi
Glasanje za članke
guest
0 Komentari
Ugrađene povratne informacije
Pogledaj sve komentare

Najnoviji tekstovi:

Merenje telesnog sastava

Naša analiza telesnog sastava pruža detaljne i napreciznije informacije o telesnom sastavu.
Nikada više nećete biti u nedoumici oko telesnog sastava, da li imate „teške kosti“ ili zadržavate vodu…

Duplo bolji trening

U današnje vreme, sve je veći broj ljudi koji žele da poboljšaju svoj izgled i zdravlje, ali nedostatak vremena otežava postizanje tih ciljeva.Međutim, postoji jedan